Stříbrný chodník v Odrách

[slideshow_deploy id=’2070’]

Při našich výpravách za hledáním keší jsme při návštěvě Oder prošli i naučnou stezkou „Stříbrný chodník“, kterou můžeme všem turistům doporučit. Název naučné stezky Stříbrný chodník inspirovala historická těžba stříbrné rudy, galenitu, na úbočí Pohořského kopce. Naučnou stezku zřídili ochránci přírody z Oder. Seznamuje návštěvníky s historií těžby stříbronosných rud, vlastivědou a přírodními poměry v místě vyústění Oderské kotliny do Moravské brány.

Když vystoupíte z vlaku na nádraží v Odrách, vydáte se po modré značce, která vás dovede k první informační tabuli, která vás seznámí se základními informacemi o této naučné stezce. Trasa mírně stoupá k lesu, k výletnímu areálu „U Spurného“, kde se v létě konají taneční zábavy. Druhá informační tabule je věnovaná nejstaršímu osídlení Oderské kotliny. Odtud trasa stoupá do kopce k lesu do tzv. Medvědí rokle. Po levé straně minete „Pivovarskou chatu“, která patří k nejstarším podnikovým rekreačním objektům na Odersku. Třetí zastavení představuje zdejšího loupežníka Šimáka. Za tímto zastavením trasa mírně stoupá ke křižovatce lesních cest. Čtvrtá informační tabule vás obeznámí s místními lesy a živočichy, kteří zde žijí. Pátá informační tabule vás seznámí s geomorfologickým celkem, Moravskou bránou a šestá s historií obce Pohoř. U kostela sv. Prokopa je další zastavení věnované historii kostela a duchovní správy v obci, u osmé informační tabule se dozvíte něco víc o původních vesnických stavbách. Nejvyšší bod celé trasy je u dřevěné rozhledny Pohoř, postavené v duchu strážní věže, kterou má ve svém znaku město Odry. Rozhledna je umístěna na vrcholku Olšová. Součástí rozhledny je i zastřešené posezení pro turisty, kde si můžete odpočinout. Při cestě zpět u deváté informační tabule se nachází informační tabule, která vás seznámí se zdejší geologií a těžbou rud v minulosti u jedenácté pak o zdejší řece Odře. Dvanáctá informační tabule vás seznámí s historickým oderským vodním náhonem a čtrnáctá informační tabule s informacemi o zdejší vegetaci. Patnáctá informační tabule je taky závěrem této série a obeznámí vás s bývalou zdejší skládkou odpadů. Pak už dál modrá značka nevede a budete muset jí po silnici zpět na nádraží. Aby cesta nebyla nudná, doporučujeme se zastavit ve veřejně přístupném parku vedle hlavní budovy firmy MATEICIUC a.s. přes most bývalého mlýnského náhonu. Park není od ostatního areálu továrny oddělen žádným plotem. Snažte se tuto důvěru firmy ve veřejnost nepodrážet. Park se určitě bude líbit, je docela bohatě vybaven dřevěnými auty, vozy, vagóny, domečky. Ještě před cestou domů se můžete zastavit a občerstvit se v restauraci U Zdeňků.

Když dojdete až k železniční stanici a budete mít čas, určitě si prohlédněte krásný dřevořez. Je zajímavé, jak vznikl, a co představuje. V roce 2009 bylo nutno řešit špatný zdravotní stav dvou stromů rostoucích před železničním nádražím.Bylo zjištěno, že jasan je napaden dřevokaznou houbou, způsobující silné prosychání koruny a lípa je napadena jmelím bílým. Poněvadž by ani nákladné odborné ošetření nevedlo ke zlepšení stavu a k zajištění bezpečnosti obou stromů, bylo Odborem životního prostředí Městského úřadu Odry, povoleno skácení jasanu a lípy s podmínkou jejich nahrazení dvěma novými javory. Zástupkyně Českých drah na tomto jednání navrhla městu Odry, aby torzo lípy využilo k dřevořezbě propagující Odersko. Dřevořez se snaží přiblížit nejzajímavější památky horního Poodří kolem řeky Odry od jejího pramene po Moravskou bránu.
Povrchovým dřevořezem tak pan Kučerka postupně ztvárnil následující motivy : Slezskou orlici, Znak města Oder- Železniční motivy – Pramen řeky Odry- Hospoda „U pramene“ v Kozlově – Větrný mlýn v městě Libavá- Kostel ve Staré Vodě- Královská studánka ve Staré Vodě- Skála P. Marie u Spálova- Vrásový soubor u Klokočůvku- Švédská skála ve Spálově- Dřevěná zvonička v Jakubčovicích- Vodní mlýn v Loučkách. – Památný strom v Loučkách – Ocelový most a kaplička v Loučkách- Kostel sv.Bartoloměje v Odrách- Kostelní zvon- Kašna na náměstí v Odrách- Katovna v Odrách- Polokruhová bašta v Odrách- Historická těžba galenitu- Památník J. G. Mendela v Hynčicích. Je to obdivuhodný přístup ke krajině a skutečně velmi vhodné využití starých a nefunkčních stromů k zastavení a poučení.

Doprava: doprava vlakem z Ostravy-Svinova do Oder: odjezd 8.51 hod do Suchdola n. o. v 9.08 hod v Suchdole přestup na vlak do Oder, odjezd v 9.14 hod příjezd v 9.28 hod

Zpět: Odry odjezd 14.35 hod do Suchdola a pak přestup na vlak do O.-Svinov 14.59 hod do Ostravy-Svinov.

Délka trasy: celkem asi 14 km.

Cesta zpět od poslední informační tabule je na fotce.

Výškový profil: viz foto

MO SDČR Ostrava

Ing. Stanislav Prošek, vedoucí ZO 07 Kačeři

foto: Ing. Daniela Prošková

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *